Logo
Nyheder

Intern uddannelse i kultur, værdier og adfærd

23. April 2025

I 2024 lancerede Sparekassen Sjælland-Fyn et flerårigt internt uddannelsesforløb for alle 600 medarbejdere. Uddannelsens omdrejningspunkt er sparekassens kultur, værdier og adfærd og forløbet har til formål at styrke fællesskabet og sparekassens strategiske retning.

Sparekasseuddannelsen

En fælles dag med fokus på kultur

To gange om året deltager samtlige ledere og medarbejdere i en fælles uddannelsesdag i sparekassens nyindrettede undervisningslokaler tæt ved hovedsædet på havnen i Holbæk. Inden selve undervisningsdagen har de gennemført en grundig forberedelse og selve dagen byder på læring, træning, sparring og netværk – alt sammen med fokus på at styrke den fælles kultur. 

Medarbejderne inddeles tilfældigt på tværs af både fagområder og geografi i 16-17 hold, hvilket skaber mulighed for at møde nye kolleger fra hele organisationen – også på tværs af landsdele og funktioner.

”Kulturen er det, som ingen andre pengeinstitutter kan kopiere, og som er unik for lige præcis os. Det er måden vi arbejder på, måden vi samarbejder på og det er måden vi møder vores kunder på.” 

”Samtidig er det vores fælles kultur, der skal sikre, at alle medarbejdere kan udvikle deres kompetencer og udfolde deres potentiale, fordi de trives. Vi kan meget hver for sig, men vi kan endnu mere sammen.

Uddannelsen er et værktøj til at understøtte kulturen og fremtidssikre kompetencer,” siger Bettina Theilgaard Krohn, HR-direktør i Sparekassen Sjælland-Fyn.

Fire nøglekompetencer som en del af fundamentet

Sparekassen har defineret fire nøglekompetencer – kundefokus, forandringsparathed, fremdrift og kulturbæreransvar – som udgør en central del af fundamentet for det interne uddannelsesforløb.

Første modul havde fokus på rollen som kulturbærer, mens andet modul satte forandringsparathed i centrum. Det aktuelle modul 3, med titlen Fremdrift, handler om at arbejde målrettet og effektivt – samtidig med at der skabes plads til både tilgængelighed og fordybelse.

"Nøglekompetencerne er vores fælles pejlemærker – de muskler, vi skal styrke for at stå robust i fremtiden. Og netop nu er det særligt vigtigt, at vi har fokus på fremdrift. Vi er trådt ind i det sidste år af strategiperioden Mod nye mål, hvor vi har sat os et ambitiøst vækstmål. Det forudsætter, at vi alle arbejder målrettet, prioriterer vores tid klogt og bakker hinanden op i at skabe resultater," siger Bettina Theilgaard Krohn.

Derfor arbejder deltagerne i dette modul med, hvordan de bedst anvender deres tid og energi – hvordan de kan være til stede og nærværende i mødet med både kunder og kolleger, samtidig med at der skabes rum til opgaver, der kræver fordybelse og koncentration.

Som afslutning på dagen definerer hver medarbejder en konkret mikrohandling, de vil tage med hjem og implementere i deres daglige arbejde.

 

Bettina taler til sparekasseuddannelsen
Foto: Sparekassen Sjælland-Fyn

 

Små skridt med stor effekt

En af de grundlæggende elementer i uddannelsen er træning af adfærd, når medarbejderne er retur ved skrivebordet. Dette sker via klart definerede mikrohandlinger. 

”Mikrohandlinger er små justeringer i hverdagen, der over tid skaber nye vaner. Og det er meget mere overskueligt end store, revolutionerende skridt. Vi kan alle træne i at blive en lille smule bedre hver dag,” siger Bettina Theilgaard Krohn.

En mikrohandling kunne f.eks. være at spørge kunder, om mødet levede op til deres forventninger. En lille ændring, der på sigt kan gøre en stor forskel.

Tydelig positiv ændring af kulturen

Selvom sparekasseuddannelsen kun har kørt i lidt over et år, er der små synlige forandringer i kulturen. 

"Vi oplever en positiv udvikling og styrkelse af vores kultur. Der sker en bevægelse mod en fælles forståelse af, hvordan vi samarbejder, møder vores kunder og opbygger en sund virksomhedskultur," udtaler Bettina Theilgaard Krohn.

Den interne uddannelse har ikke kun styrket det interne samarbejde og skabt et fælles sprog blandt sparekassens medarbejdere. Den har også haft målbare effekter. En intern trivselsmåling viser øget medarbejdertilfredshed og motivation. Og evalueringerne af lederne viser fremgang, særligt i deres evne til at følge op på medarbejdernes udvikling i individuelle samtaler.

”Personligt tror jeg meget mere på det lange seje træk end på hurtige løsninger. Vi har en vision om at styrke vores kultur og træne den adfærd, vi synes er vigtig for at fremtidssikre sparekassen, og det lange uddannelsesforløb gør det muligt at arbejde med adfærdsforandringer i praksis – ikke bare til inspiration, men til reel forankring,” lyder det fra HR-direktøren.